LPG systémy |
Popis LPG systémů |
Popis LPG systémů můžeme rozdělit podle použití pro různé druhy motorů. Tak jak se vyvíjely motory pro pohon automobilů, vyvíjely se postupem času i systémy pro přestavby těchto motorů na plyn. Hlavním motivem byla nedostačující technická úroveň těchto systémů a následné problémy, které přestavbou moderních motorů se zastaralým zařízením vznikaly. Dříve než se pustíme do popisu jednotlivých systémů a jejich rozdílů je třeba si připomenout alespoň základní popis plynového pohonu LPG a jednotlivých komponentů. Všechny komponenty pracující s LPG pod tlakem nad 0,8 Baru podléhají homologačnímu schválení podle předpisu EHK 67 R 01 (do roku 2001 67R 00). Kapalný propan butan (dále jen PB) se natankuje na čerpací stanici pomocí přípojky dálkového plnění vysokotlakým potrubím do tlakové nádrže (v Evropě se používají 3 systémy, italský, holandský a belgický). Tlaková nádrž je uzavřena víceúčelovým ventilem, který zajišťuje následující provozní a bezpečnostní funkce: Provozní:
Bezpečnostní:
(Tlakové nádrže rozlišujeme podle tvaru a použitých materiálů, např. válcové, toroidní, ocelové a kompozitní). Nádrž, včetně víceúčelového ventilu je osazena plynotěsnou schránkou a soustavou odvětrávacích hadic, které odvádějí případný únik paliva mimo prostor vozidla. Z nádrže je kapalný PB dopravován vysokotlakým potrubím do motorového prostoru, konkrétně do regulátoru tlaku (používá se potrubí měděné oplastované, nebo plastové). Regulátor tlaku (výparník), vlivem působení horkovodního okruhu odpařuje, tj. mění kapalný PB na plynnou fázi PB. V této plynné fázi se PB přivádí ke směšovači, kde se mísí s nasávaným vzduchem, přicházejícím vzduchovým filtrem. Takto vzniklá palivová směs je poté sacím potrubím přiváděna do prostoru motoru. V případě systému vstřikování je PB přiváděn k jednotlivým válcům do blízkosti benzínových vstřikovačů (vstřikovače rozdělujeme podle konstrukce na membránové a pístové). Regulace bohatosti směsi se provádí:
|
Klasické systémy se směšovačem LPG a nasávaného vzduchu. U vozidel s plastovým a proměnlivým sacím potrubím může docházet k tzv. zpětným zášlehům. A. karburátorová auta (např. Škoda 120, Škoda Favorit). Cena přestavby od cca 10 000 Kč, systémy schválené v ČR: BRC, Emmegas, Lovato, Lovtec, Marini, Tartarini. |
|
|
|
B. auta se vstřikováním benzínového paliva (např. Škoda Felicia 1,3 BMM, Škoda Felicia 1,3 MPi). Cena přestavby od cca 18 000 Kč, systémy schválené v ČR: BRC, Emmegas, Lovato, Lovtec, Tartarini. |
|
|
|
C. auta se vstřikováním plynného paliva - paralelní systém (auta bez systémů palubní diagnostiky EOBD a OBD II. tj do roku výroby 2001). Cena přestavby od cca 30 000 Kč, systémy schválené v ČR: AG Autogas systems, BRC, Landi Renzo, Lovato, Lovtec, Tartarini. |
|
|
|
D. auta se vstřikováním plynného paliva - sériový systém (auta se systémy palubní diagnostiky EOBD a OBD II.) Cena přestavby od cca 30 000 Kč, systémy schválené v ČR: AG Autogas systems, KME, BRC, Landi Renzo, Lovato, Tartarini. |
|
|
|
E. auta se vstřikováním kapalné fáze LPG |
|
|
Zdroj: www.lpg.cz
S LPG 300 km/hodinu?
Žádný problém... úpravce vozů AC Schnitzer dokázal ze svého vozu BMW řady 3, s výkonem 552 koní, na italském oválu v Nardo, vytáhnout 300 km/h. Že to není žádný úspěch? Tak přesně taková byla i moje reakce - ale on to zvládl čistě jen s LPG v tlakové láhvi!
No, podívejte se sami.....
Diskusní téma: LPG
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.
Přidat nový příspěvek
Kontakt
Tylovická 94/27
Praha - Zličín
155 21
Sídlo:
Za Zámečkem 17
Praha 5
158 00
+420 774 451 640 4UPauto@gmail.com